Contributions of an integrated genre theory of text and context to teaching LSP - Université Clermont Auvergne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue ASp - La revue du GERAS Année : 2003

Contributions of an integrated genre theory of text and context to teaching LSP

Résumé

The role the genre approach may continue to play in the development of LSP competence is the central issue raised in this paper. If LSP competence means possessing multiple knowledge structures, in addition to linguistic knowledge, then it is suggested that a genre approach, especially as an integration of text-and-context, is particularly well-suited to developing LSP needs. To understand what contributions integrated genre may make, this article first reviews genre theory's recent reconceptualization of context. Using an integrated view of genre as a frame for understanding the conditions for specialized language emergence, it then describes an approach to teaching LSP, called Directed Communicative Modeling. This approach seeks to develop the wide range of competencies needed by students in LSP.
Quelles peuvent être aujourd'hui les contributions d'une approche de genre à l'enseignement des compétences en LSP ? Cet article répond à cette question en suggérant que l'approche de genre y est bien adaptée, surtout si ce que l'on comprend par genre est texte-et-contexte. Afin de mieux comprendre la dualité de genre, la récente reconceptualisation du contexte par des chercheurs en genre sera discutée. Ensuite, s'appuyant sur une vision intégrée de genre afin de mieux cerner et comprendre les conditions du développement de la compétence langagière spécialisée, une approche pour l'enseignement des LSP, appelée la " modélisation communicative dirigée ", sera décrite. Cette approche cherche à développer les multiples compétences nécessaires en LSP, en intégrant les suppositions générées par l'unification du texte et du contexte.
Fichier principal
Vignette du fichier
asp-1306-39-40-contributions-of-an-integrated-genre-theory-of-text-and-context-to-teaching-lsp.pdf (224.18 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01011756 , version 1 (24-06-2014)

Identifiants

Citer

Dacia Dressen-Hammouda. Contributions of an integrated genre theory of text and context to teaching LSP. ASp - La revue du GERAS, 2003, 39-40, pp.73-90. ⟨10.4000/asp.1306⟩. ⟨hal-01011756⟩

Collections

PRES_CLERMONT ACTE
142 Consultations
289 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More