Les textes: types et prototypes, 1992. ,
Les pédagogies de l'apprentissage, Paris: P.U.F, 1997. ,
L'école pour apprendre, 1993. ,
Pratiques langagières, pratiques sociales: de la sociolinguistique à la sociologie du langage, 1995. ,
Writing in the real world: making the transition from school to work, 1999. ,
The university, a French dilemma, p.Hachette, 2006. ,
Ecole et savoir dans les banlieues et ailleurs, 1992. ,
French students' writing ability as a method of transcending the boundary into post-secondary studies, Paper presented at the Conference on College Composition and Communication, 1996. ,
Genres, textual movement and subjectivity in learning academic writing: Interpreting the discourse of French and American student writers, p.5, 2000. ,
Writing and Teaching the Disciplines in France, Arts and Humanities in Higher Education, pp.59-79, 2004. ,
DOI : 10.1177/1474022204039645
Directed communicative modeling: Contributions of the genre approach to teaching professional English, French]. Les Cahiers de l'APLIUT, pp.89-102, 2004. ,
A challenge for teaching LSP: Mitigating text and the need for multimodality, French]. Les Cahiers de l'APLIUT, pp.60-73, 2006. ,
To appear) Aligning EAP writing pedagogies across European universities: a case study from France Toward a Harmonized European Higher Education: English as the Medium of Teaching and Learning ,
Des modèles de production du langage à l'étude du fonctionnement du scripteur enfant et adulte, La production de textes, 1995. ,
Apprendre à produire des textes, Vers une didactique de l'écriture, 1996. ,
L'apprentissage de la lecture et de l'écriture, Manuel de psychologie de l'enfant, 1999. ,
Les difficultés de l'orthographe, Cerveau & Psycho, vol.3, pp.2-5, 2004. ,
La place de la recherche et de la reconnaissance institutionnelle en LEA/LANSAD, Paper presented at Journées d'études sur le thème LEA/LANSAD : Convergences/ Divergences, pp.13-14, 2006. ,
DOI : 10.4000/apliut.1511
Peut-on programmer les apprentissages en production d'écrits, Les entretiens Nathan actes III, 1993. ,
Pédagogie de texte descriptif, p.55, 1987. ,
Cultures écrites et inégalités scolaires, 1993. ,
Genre as social action, Quarterly Journal of Speech, vol.32, issue.2, pp.151-67, 1984. ,
DOI : 10.1080/03637757909375993
Ecriture. Approches en sciences cognitives. Aix-en-Provence, 2004. ,
La rédaction de textes. Approche cognitive, 1998. ,
L'écriture et son apprentissage à l'école primaire, pp.26-27, 2003. ,
Enseigner et apprendre à écrire, Paris: E.S.F, 1996. ,
Quartiers populaires: l'école et les familles, Lyon: P.U.L. Notes, p.1, 1998. ,
http://www.prelude.in2p3.fr" www.prelude.in2p3.fr. This program is further discussed by Donahue, 2004. ,