. Sur-les-liens-qui-rapprochent-ménélas and J. Et-patrocle-À, Peigney ici même, p. 000. 43 Sur la (seule) blessure de Ménélas, 2007.

R. Comme-l-'a-déjà-noté and . Henry, Patrocle « stands alone as a victim of the war » (1905 : p. 8-9), ce qui l'a amené à voir dans les rituels funèbres l'origine de l'apostrophe ; pour cette articulation avec les cultes héroïques, voir aussi B. Effe, p.22, 2004.

E. J. Bakker, Discourse and Performance: Involvement, Visualization and "Presence" in Homeric Poetry, Classical Antiquity, vol.12, issue.1, pp.1-29, 1993.
DOI : 10.2307/25010981

E. J. Bakker, Poetry in Speech. Orality and Homeric Discourse, Cornell UP, 1997.

E. Block, The Narrator Speaks: Apostrophe in Homer and Vergil, Transactions of the American Philological Association (1974-), vol.112, pp.7-22, 1982.
DOI : 10.2307/284067

C. Bonner, The Use of Apostrophe in Homer, The Classical Review, vol.19, issue.08, pp.383-386, 1905.
DOI : 10.1017/S0009840X00992242

D. Bouvier, Le Sceptre et la lyre. L'Iliade ou les héros de la mémoire, 2002.

C. Byre, « The Narrator's addresses to the Narratee in Apollonios Rhodios, pp.215-227, 1991.

D. Jong and I. , Narrators and Focalizers. The Presentation of the Story in the Iliad, 1987.

D. Jong and I. , Narrators, Narratees, and Narratives in Ancient Greek Literature, Mnemosyne suppl, 2004.

M. Edwards, Homer Poet of the Iliad, The Johns Hopkins UP, p.3, 1987.

B. Effe, Epische Objektivität und subjektives ErzählenAuktoriale" Narrativik von Homer bis zum römischen Epos der Flavierzeit, 2004.

F. Frontisi-ducroux, La Cithare d'Achille. Essai sur la poétique de l'Iliade, 1986.

S. Georgacopoulou, Aux frontières du récit épique : l'emploi de l'apostrophe du narrateur dans la Thébaïde de Stace, 2005.

R. M. Henry, The Use and Origin of Apostrophe in Homer, The Classical Review, vol.19, issue.01, pp.7-9, 1905.
DOI : 10.1017/S0009840X00991121

C. Hunzinger, « Figures du narrataire dans les Hymnes homériques », Les Hymnes de la Grèce antique : Entre littérature et histoire, 2008.

A. Kahane, The Interpretation of Order : a Study in the Poetics of Homeric repetition, 1994.

M. , C. Hunzinger, and J. , De Giorgio pour nos discussions sur la métalepse et ses limites et pour toutes leurs suggestions

E. A. Mackay, « The Frontal face and 'you' : Narrative Disjunction in Early Greek Poetry and Painting, Acta Classica, vol.44, pp.5-34, 2001.

A. D. Morrison, The Narrator in Archaic Greek and Hellenistic Poetry, 2007.
DOI : 10.1017/CBO9780511597343

A. Parry, Language and Characterization in Homer, Harvard Studies in Classical Philology, vol.76, pp.1-22, 1972.
DOI : 10.2307/310975

J. Peigney, S. David, and E. Geny, « La blessure de Ménélas et la bossette de mors (Iliade IV, 141-147) : quelques remarques, Troïka. Parcours antiques, I. Mélanges offerts à Michel Woronoff, pp.101-109, 2007.

S. Perceau, Communiquer en catalogue dans l'épopée homérique, Bibliothèque d, Etudes Classiques, vol.30, 2002.

S. D. Richardson, The Homeric Narrator, 1990.

N. Yamagata, THE APOSTROPHE IN HOMER AS PART OF THE ORAL TECHNIQUE, Bulletin of the Institute of Classical Studies, vol.36, issue.1, pp.91-103, 1989.
DOI : 10.1111/j.2041-5370.1989.tb00564.x